Ereschuld kan afgelost worden

DEN HAAG (ANP) - Een grote groep militairen die op vroegere missies gewond is geraakt, zal worden gecompenseerd. Minister Hans Hillen (Defensie) liet dinsdag weten dat de benodigde 110 miljoen euro beschikbaar is om de ereschuld af te lossen.

Het bedrag komt voornamelijk uit het budget van het ministerie van Buitenlandse Zaken; 3 miljoen wordt betaald door Defensie. Nu de financiering rond is, moet een regeling worden uitgewerkt voor de veteranen. Hillen streeft ernaar met de compensatie een einde te maken aan langslepende zaken en om snel uit te betalen.

De ereschuld is bedoeld om militairen te compenseren die voor juli 2007 gewond zijn teruggekomen van een missie. Sommigen van hen procederen al jaren voor een schadevergoeding, bijvoorbeeld omdat zij kampen met een zogenoemde posttraumatische stressstoornis. (PTSS).

Militairen die na juli 2007 gewond zijn geraakt tijdens een uitzending, vallen onder nieuwe regels. Door de 'oude' groep nu ook te compenseren, wil Defensie de problemen voor eens en altijd oplossen.

PvdA-Tweede Kamerlid Angelien Eijsink heeft jarenlang gestreefd naar een goede regeling voor veteranen. ,,Eindelijk erkenning voor de veteranen'', reageerde ze. ,,We zijn ontzettend blij dat het geld er nu is. We hopen dat het snel de mensen bereikt, waar de pijn, ellende en het verdriet de afgelopen jaren zo zichtbaar zijn geweest.'' Volgens haar komen ongeveer 1000 veteranen in aanmerking voor de regeling.

Ook de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, sprong een gat in de lucht toen hij het nieuws hoorde. Hij deed eerder dit jaar nog een dringende oproep aan premier Mark Rutte om het proces in beweging te krijgen. ,,We zijn dolblij dat het geld er is'', aldus Brenninkmeijer. Hij heeft er vertrouwen in dat de zaak nu goed wordt afgerond. ,,Maar ik zal er wel op toezien dat het niet te lang gaat duren, want dat is wel belangrijk.''