Veteranendag 2012

Zaterdag 23 juni hadden we ons allen al vroeg verzameld op de Veldpost. Niet alleen Amsterdam had haar Veteranendag maar ook Amstelveen hield vandaag een eerbetoon voor alle veteranen en om die reden hebben wij ons gesplits. Twee vrijwilligers gingen als vertegenwoordigers naar Amstelveen en de bestuursleden gingen met een aantal vrijwilligers naar het stadhuis van Amsterdam.

Eerst moesten wij nog even langs de Marinekazerne alwaar wij een witte YP 408 met de tekst "UNIFIL" op konden halen die vandaag op het pleintje voor het stadhuis zou staan naast de landrover 88 van de Stichting Veteranen Amsterdam. We hadden ontzettend veel bekijks met de mini optocht die wij hadden vanaf de Marinekazerne naar het stadhuis van Amsterdam en onze secretaris genoot van zijn ritje in de unifil witte YP 408.

Rond 13.00 uur kwamen wij aan en konden wij beginnen aan de opbouw van onze stand. Het waaide nog al en ondanks de goede hoop op mooi weer durfde we niet te rekenen op de gunstige weergoden dus kozen we een plekje binnen in de grote zaal. Binnen was er een podium waar later op de dag de Maleisische zangeres Melanie haar repertoire ten gehore zou brengen gevolgd door een fanfare korps die de dag zou afsluiten met een vijftal nummers waaronder het Wilhelmus.

De catering vond voornamelijk plaats buiten op het binnenplein en met name de haringkarren waren druk bezocht. Constant liepen er tal van dames en heren van de catering rond met hapjes en drankjes, een enorme verwennerij.

De Amsterdamse Veteranendag werd dit jaar goed bezocht en het was een grote, gezellige, drukte. Buiten op het plein voor het stadhuis hield de Burgervader Eberhart van der Laan zijn toespraak waarin hij onder andere de Stichting Veteranen Amsterdam noemde en haar oprichter Eugene Sandel. Generaal van Uhm hield ook een toespraak en niet veel later konden wij beide heren de hand schudden.

Commandant  A. Nieland met kazerne adjudant W. Herschbach van de Marinekazerne toonde de goede band die zij met onze stichting hebben. Ondanks de hoge leeftijd van de vele veteranen waren er ook een groot aantal jongere veteranen aanwezig waar wij kennis mee hebben gemaakt.

Wij vonden het een gezellige dag met veel nieuwe en bekende gezichten en hopen u allen binnenkort weer te mogen begroeten in ons Veteranencentrum/inloophuis de Veldpost.