Nationale Veteranend​ag 30 juni 2012

Op donderdag 28 juni 2012 vertrok Eugene samen met onze vrijwilligers Jaap en Aart en een busje vol met militaria naar Den Haag waar de stand opgebouwd zou worden. Het onlangs in bruikleen verkregen camouflage pak van Marco Kroon, Kapitein bij het Garderegiment Fuseliers Prinses Irene, welke hij in Afganistan heeft gedragen ging natuurlijk mee als pronkstuk. Samen met het MDKL, Nuth, hadden wij een stand van wel 4 tenten groot waarbij wij alle aangesloten inloophuizen vertegenwoordigden, dus er viel behoorlijk wat in te richten. Na een dagje tillen, schuiven, nog meer tillen en verplaatsen was de tent zoals gewenst en gingen de heren weer richting Amsterdam.

Zaterdag 30 juni 2012, precies een week na de Amsterdamse Veteranendag, hadden wij ons om 08.00 uur verzameld op het Amsterdam Centraal Station waar wij met de trein vanaf perron 10a zouden vertrekken naar Den Haag. Om 09.07 uur kwam deze trein aan op Den Haag Centraal en vanaf daar is het slechts een meter of 500 lopen naar het Malieveld. Op het station werden we al welkom geheten door de organisatie van het Nationale Veteranendag en kregen wij allen een witte anjer. Het symbool voor erkenning en waardering voor veteranen vanuit de samenleving, vooral bekend omdat Z.K.H. Prins Bernhard deze altijd droeg en hij door velen wordt gezien als de "Vader der Veteranen".

Het was prachtig weer, de zon scheen en dat was voor veel mensen een prettige ervaring. Het jaar ervoor was de Veteranendag behoorlijk koud en kwam de regen met bakken naar beneden waardoor men zich al snel tot de enkels in de modder bevond. Het mooie weer trok veel mensen naar het Malieveld en naar wat ik heb horen zeggen was de schatting rond de 100.000 bezoekers. Op het Malieveld stonden veel tenten en militaire voertuigen. Ook een landingschip was midden op het Malieveld geplaatst en vlakbij een stand met een tentenkamp zoals deze in Nieuw Guinea door de uitgezonden militairen werd gebruikt. Er was zelfs een heus veldhospitaal met een "echte" patient. Gewond aan zijn buik, en met op zijn voorhoofd een grote rode letter M van morfine, lag deze op een veldbed met naast hem, gezeten op een stoel en zijn hand vast houdend, een verpleegster.

Als je het veldhospitaal uit kwam kon je in de tent er tegenover een kleine foto tentoonstelling zien over Nieuw Guinea. Het was dan ook precies 50 jaar na de uitzending van vele militairen naar Nieuw Guinea en deze Nationale Veteranendag stond Nieuw Guinea dan ook in de spotlights.

In onze stand was het de gehele dag een drukte van jewelste, de meegenomen appels vonden gretig aftrek en er was een run op de koffie. Door de vrolijk versierde ingang van de tent en de door de organisatie toegewezen en centraal gelegen plek, werden de mensen nieuwsgierig en kwamen zij binnen kijken. Wij hadden oranje tasjes laten bedrukken met daarop vermeld de aangesloten veteranencentra en in het tasje de bijbehorende folders.

Een zeer speciale gast vandaag was de heer Ruud de Dood van Veteranen Vereniging Curacao. Hij liet ons vandaag per e-mail weten zich zeer welkom te hebben gevoeld en dat hij de sfeer in de tent erg prettig en laagdrempelig vond.

Na het defile kregen wij zeer hoog bezoek. Onze Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander vereerde ons met zijn komst. Hij nam de tijd voor een praatje met de oprichter en voorzitter van de Stichting Veteranen Amsterdam, Eugene Sandel en de voorzitter van het Mdkl, Eric den Hartog. Niet lang na zijn komst was daar Minister President Mark Rutte die ons een bezoek bracht en de tijd nam voor het maken van een paar foto's.

Ook werden wij bezocht door de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht, Luitenant-Generaal Lex Oostendorp, Overste Hans Petter en Kolonel van der Giessen.

Naast al dat hoge bezoek hadden wij een Amerikaanse veteraan (Marine) die de dag opluisterde met zijn zang, gitaar muziek en mondharmonica. Met teksten die onder andere gaan over zij die hen leven gaven zodat wij in vrede kunnen leven. Een eerbetoon aan de mannen en vrouwen in dienst van Defensie en haar veteranen.

Het was al met al een fenomenabele dag, eentje die lang in ons geheugen zal blijven hangen en die wij volgend jaar wederom wensen te overtreffen. Bedankt voor uw komst naar onze stand en de fijne gesprekken die wij met u hebben mogen voeren, deze vervolgen wij graag  onder het genot van een bak koffie of thee in ons inloophuis De Veldpost te Amsterdam.